Fagblogg

Tre kostråd for hjemmekontoret

Helt siden Norge stengte ned i mars 2020, er det mange som har hatt hjemmekontor som fast arbeidsplass. Det kan by på ekstra utfordringer, også med tanke på kostholdet. Blant annet kan du oppdage at veien til kjøleskapet eller godteriskuffen er ekstra kort. Og det er fritt frem å spise foran PC-skjermenfor det er ikke lenger noen i det åpne kontorlandskapet som ser og hører deg.

 

Her er derfor 3 tips om kosthold, delt av klinisk ernæringsfysiolog Kristine Molven:

 

1. Måltidsstruktur 

Faste rutiner gjør det lettere å ta sunnere valg. Finn derfor en måltidsrytme som passer deg og hverdagen din, se gjerne blogginnlegget «Kostråd for vektreduksjon» for eksempler. Opplever du at det er ekstra vanskelig med rutiner på hjemmekontoret, hva med å ha alarm på mobilen til faste klokkeslett for å minne deg om spisepausen? Går det for lang tid mellom måltidene, kan det gjøre at man tyr til mer småspising, eller man risikerer at man plutselig kjenner seg skrubbsulten. Det kan igjen føre til at det er lettere å spise store porsjoner eller ta mer usunne valg. 

  

2. Velg «sunn mat som metter» 

Proteinrik mat og fiberrik mat er eksempler på mat som gir god metthetsfølelse. En tommelfingerregel kan være at måltidene skal bestå av en god proteinkilde, langsomme karbohydrater og noe frukt/grønt. Eksempler: 

  • Havregrøt kokt på havregryn og lettmelk, toppet med blåbær 
    • Grovbrødskiver med egg og tomat som pålegg og en frukt ved siden av 
    • Salat med grønnsaker, en proteinkilde (f.eks. kylling, eggtunfisk eller belgvekster) og litt mager dressing 

    I tillegg er det viktig å huske på å ta deg god tid under måltidet. Det tar nemlig litt tid før den fysiologiske mettheten slår inn. 

     

    3. Unngå fristelser i huset 

    Som nevnt vil du kunne oppleve at fristelsene i huset er lett tilgjengelige når man sitter på hjemmekontor. Kanskje titter du inn i kjøkkenskapet uten at du er direkte sulten, men bare fordi du har lyst på noe? Ligger det da en halv sjokoladeplate eller en åpnet kjekspakke, kan det være vanskelig å stå imot.

    Ha minst mulig søtsaker lett tilgjengelig! Unngå å handle inn eller gjem dem så godt unna at du ikke gidder eller har tid til å finne dem frem (f.eks. ned trappen og innerst i kjellerboden). I tillegg er det lurt å ha frukt, bær og grønnsaker ekstra lett tilgjengelig. Hva med å skrelle noen gulrøtter og ha dem liggende i vann i kjøleskapet, slik at de er rett rundt hjørnet når du vil ha noe å knaske på? Eller vaske noen druer og putte dem i fryseren, så har du en kald forfriskning når det trengs? 

     
    Sist, men ikke minst, vil jeg dele et bonustipsFysisk aktivitet. Dette er ikke et direkte kostholdsråd, men viktig likevel. Mange på hjemmekontor mister den daglige aktiviteten reisen til og fra jobb pleier å gi. Samtidig er det mange som sparer tid på å slippe reiseveien. Et godt tips er derfor å legge inn en gå-tur eller aktivitetsøkt før man setter seg på hjemmekontoret, og gjerne også når man er ferdig. I tillegg til de mange gode helseeffektene fysisk aktivitet har på helsen, vil det være en fin markering på hjemmekontordagens begynnelse og slutt. 

    Ønsker du hjelp fra Frisk overvektssenter: Bestill en time for mer informasjon i dag. 

    Legg igjen en kommentar

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    sixteen − 4 =

    Post comment