Fagblogg

Hvordan gå ned i vekt – av lege Karina Haug Dahl

Du har bestemt deg for å gå ned i vekt. Hva nå? 

Hvem skal man stole på? 

Noen sier spis mer fett, noen sier spis mindre fett. Noen sier at karbohydrater er bra, andre skyr det som pesten. Hvordan skal man finne fram i denne jungelen? Mange mer og mindre selverklærte eksperter, firmaer, medier og bloggere mm. uttaler seg til stadighet om «løsningen» på kosthold, vektnedgang og livsstil. Noen av disse prøver også å selge deg denne «løsningen», i form av programmer, tabletter, tilskudd o.l. Visste du forresten at «ekspert» og «coach» ikke er beskyttede titlerDet innebærer at det ikke fins noen standard for utdanning eller sertifisering av disseHvem som helst kan altså kalle seg kostholdsekspert, livsstilsekspertlivsstilscoach osv. Da er det kanskje ikke så rart at det fins mange ulike meninger om det optimale kostholdet eller den optimale slankekuren der ute! 

Flere veier til målet 

I utgangspunktet gir alle dietter som inneholder færre kalorier (mindre energi) enn kroppen forbruker vektreduksjon. I følge Nasjonalt råd for ernæring* er det ingen spesifikk diett som har vist seg å gi bedre vektreduksjon enn andre på lang sikt (over år).  

En diett virker bare så lenge den følges. Det er viktig å gjøre endringer man kan leve med over tid og helst hele livet. Her vil vi påstå at det enkle kanskje er det beste! Man kan nemlig fint gå ned i vekt dersom man følger Helsedirektoratets kostråd om grove kornprodukter, frukt, belgfrukter, grønnsaker og fisk og begrenser inntaket av snacks, sjokolade og andre søtsaker.  

Gå for mye metthetsfølelse per kcal

Det er imidlertid også mulig å gå opp vekt hvis man spiser for mye av den sunne maten. All mat gir energi, og det er nødvendig å tilpasse porsjonene med sunn mat for at det skal gi vektreduksjon. Matvarer med lav energitetthet (få kcal per 100 g), som for eksempel grønnsaker og frukt gir høy metthetsfølelse og mindre sult. Slike matvarer kan gjøre vektreduksjon og vektstabilisering lettere.  

Finn de enkle erstatningene

Hvis du i utgangpunktet spiser/drikker kaloririk mat og drikke, kan du gå ned i vekt med enkle endringer i kostholdet. Et enkelt grep kan være å erstatte brus og annen drikke med tilsatt sukker, med sukkerfri brus og drikke, redusere inntaket av øl og vin, gå over til alkoholfrie alternativer og bruke vann som tørstedrikk. Velg grovere brød og mer grønnsaker. Lettprodukter kan være kaloririke selv om de defineres som lette. Sjekk gjerne varedeklarasjonen med tanke på fett, kcal og sukker. 

Søk støtte

For å lykkes med vektreduksjon vil mange trenge for støtte og veiledning av helsepersonell over tid, både for endring av mat-og aktivitetsvaner, og for å opprettholde motivasjonen.  

 

* Nasjonalt råd for ernæring, ekspertuttalelse Feb 19. dr. Hjælmeseth, Arnesen, Henriksen, Torheim 

 

   

Ønsker du hjelp fra Frisk overvektssenter: Bestill en time for mer informasjon i dag. 

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

8 + three =

Post comment