Fagblogg

Psykolog Michell Hansson snakker om hvordan man kan bruke minivaner for å lykkes med livsstilsendring. Hvorfor du ikke nødvendigvis trenger motivasjon eller viljestyrke for å lykkes.

Ønsker du hjelp fra Frisk overvektssenter: Bestill en time for mer informasjon i dag. 

Hvorfor er det så vanskelig å skape gode vaner?

Av Psykolog Michell Hansson

Jeg kan klare å trene og spise sunt feks for å gå ned i vekt, men så blir det vanskelig i lengden. Jeg blir forkjølet og det stopper opp eller det vanligste; jeg mister motivasjonen. Dette er noe som vi alle opplever og ofte når vi prøver å gjøre en endring. Vi setter et stort mål om hvordan vi ønsker at fremtiden skal være og setter i gang. Vi har en positiv følelse og høy motivasjon. Viljestyrken er sterk: denne gang skal jeg klare det! Så slutter det med at jeg går tilbake til samme vaner og rutiner som jeg hadde før. Hvorfor blir det sånn?

Jo, det har seg slik at vår motivasjon for endring kommer av våre tanker og følelser og disse svinger og endrer seg stadig. Da er det klart det blir en hard vei mot det store målet.
Motivasjonen kan straks endre seg. Kanskje regner det ute, det er mye at gjøre på jobben eller kaffen er slutt på morgenen.

Lag små vaner!

Glem motivasjon, viljestyrke eller et uendelig antall repetisjoner for å skape en vane. Vi skal i stedet prøve å automatisere små, små handlinger i løpet av dagen. Disse endringene krever minimal innsats, tar mindre enn 30 sekunder (gjerne 10 sek) og gjennomføres minst 1 gang per dag. Jeg har prøvd å lage denne teksten slik at den ikke tar lengre tid å lese enn en mini-vane: 30 sekunder.

Det er BJ Fogg, en amerikansk psykolog som arbeider for adferdsdesign ved Stanford Universitet som laget uttrykket «mini-vaner» (eng. tiny habits). Han har funnet ut at alle vaner, gode som dårlige, starter på følgende måte:

  1. De starter i det små
  2. De finner en god plass i dine daglige rutiner
  3. De forsterkes gjennom følelser

Kanskje har du, liksom jeg, den dårlige vanen å sjekke mobiltelefonen før du går å legger deg og det første du gjør når du våkner? Dette er et eksempel på en liten vane, som har funnet sin rutine i forbindelse med alarmklokken på morgenen.

 

Hvordan skape gode vaner?

Så hvorfor ikke bruke det vi har lært oss fra dårlige vaner og prøve å skape vaner som er mer i tråd med hvordan vi ønsker å ha det? Akkurat som når vi planter en plante så starter vi med noe lite (et frø), finner en god plass (vinduskarmen) og gir den næring (vann).

  1. Finn en konkret handling: Velg en handling som som er starten på en god vane jeg ønsker meg: Hell opp et glass med vann, åpne en bok, ta på meg treningssko, gjør 2 sit-ups eller meditere gjennom trekke pusten tre ganger.
  2. Koble til en rutine: Koble handlingen til en rutine jeg allerede har, for eksempel når jeg setter meg i bilen, etter jeg har slått av TVn eller etter jeg har vært på badet på morgenen.
  3. Belønn deg selv: Det absolutt viktigste når du skal skape en nye vane: belønning (gi den næring!). For å fortsette med en endring er det viktig at dette gir en god følelse (akkurat som mobilsjekken på morgenen) ellers vil vi ikke fortsette med det.

 

Hvordan belønne deg selv?

Dette oppleves ofte som det mest vanskelige, hvorfor (og hvordan) skal jeg belønne meg etter en sånn liten endring? Det kan for eksempel være å lytte til en sang du liker eller fortelle det til en venn. Knytt hånden i en seiersgest. Gratuler deg selv. Gi deg et klapp på skulderen. Si høyt til deg selv at du er flink! Du har tatt et skritt i retningen du ønsker å ta i livet ditt!

 

Jeg ønsker dere lykke til med å prøve ut egne minivaner og ta gjerne kontakt med oss hvis vi kan bistå i ditt videre arbeid med å skape nye gode vaner.

 

Ønsker du hjelp fra Frisk overvektssenter: Bestill en time for mer informasjon i dag. 

 

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

18 − ten =

Post comment